L’opacitat de l’Ajuntament s’ha menjat la sorra del Prospe Beach


Des de 1989 els veïns del barri de la Prosperitat del districte barceloní de Nou Barris converteixen la plaça d’Ángel Pestaña en una gran platja per practicar esports, jugar i gaudir de la vida comunitària. Les gestions municipals de l’última legislatura van provocar la pèrdua de la sorra que servia per dinamitzar l’espai.
Al mes de juliol, durant més de 20 anys, la Plaça d’Ángel Pestaña s’ha omplert de sorra per realitzar un munt d’activitats esportives i educatives. Amb el nom de Prospe Beach es donava cobertura a diversos tornejos de vòlei, tardes de jocs, les activitats dels casals infantils d’estiu, el cinema a la fresca i, en definitiva, a un gran espai de trobada veïnal i comunitari. “L’arribada de la sorra comportava una gran il·lusió per a petits i grans, i transformava la vida social del barri com si aquest fos vora el mar”, explica Javier Nieto, membre de la comissió del Prospe Beach.
Aquest dissabte 11 de juliol se celebrarà el vintè aniversari dels tornejos, però amb el nom de Prospe Ciment.

És sorra, és transparència
I és que des del 2012 el veïnat no disposa dels recursos econòmics per portar la platja fins al dur ciment de la perifèria ni tampoc coneix les dades econòmiques globals per les quals l’Ajuntament els negà el suport. Tot i que llavors l’organització va aportar un pressupost alternatiu molt més econòmic que el que tenia el Districte, l’ajuntament va decidir prioritzar altres accions, sense més explicacions. La majoria d’activitats es van haver de suspendre i es va mantenir només el torneig de vòleí per a majors de 15 anys.
Davant d’aquesta situació el veïnat va reclamar transparència a través d’uns punts bàsics en un manifest públic: volia (el veïnat) conèixer els pressupostos i justificacions econòmiques municipals dels darrers anys per a Prosperitat, i en concret, per al Prospe Beach (sorra, neteja, infraestructures, etc.); les raons de perquè no havien acceptat els pressupostos més econòmics per adquirir la sorra; exigia un reconeixement públic de la manca d’eficiència i eficàcia de la gestió per aquesta activitat; i el compromís per escrit per part del Districte que l’any següent hi hauria Prospe Beach en plenes condicions. La resposta del govern de Xavier Trias (CIU) va ser contundent. “No està entre les nostres prioritats. No traurem el menjar d’un infant per posar sorra en una plaça”, declarava el gerent del districte Juan Carlos Altamirano en una reunió amb les entitats al 2013.
Des de la comissió Prospe Beach la reivindicació està clara: transparència i respecte. Any rere any s’ha sol·licitat al Districte de Nou Barris el pressupost, criteris, etc. Mai han mostrat un sol paper. Mai han sabut d’on sortien els diners per pagar la sorra, que fins fa uns anys es proveïa a través de la desapareguda Pronoba. El que es reclama al barri és conèixer quines són les prioritats amb números al davant. “Si no hi ha diners i els criteris de distribució de recursos són transparents i participats, està clar que sempre apostarem per un menjador per a infants abans que per la sorra” afirma Nieto. Els membres de la comissió expliquen que no és cap caprici, sinó una activitat cultural que ha demostrat sobradament que reverteix de forma molt positiva en la vida comunitària al barri, aspecte que hauria de formar part de les prioritats de qualsevol ajuntament.

96 equips amb la sorra, 64 equips al ciment, més 350 persones jugant, els seus corresponents amics i familiars, hores infinites d’esport, graelles amb menjar, mànegues d’aigua, piscinetes pels petits, para-sols i tendals per fer la becaina i moltes ganes de passar-ho bé. Per a Rubén Méndez, jugador aficionat del torneig del 4×4 -una de les activitats estrella del Prospe Beach- és una altra manera d’apropar l’esport al barri i més enllà. “Passar el dia en família, dinar i gaudir de l’esport al barri”, diu Méndez. Davant la diferència de la superfície de joc, l’experimentat jugador, explica que la sorra fomentava més activitats. “Durant tot un mes es feien torneigs pels més joves, jocs de pales, i activitats pels peques. Es gaudia molt més”. Amb el ciment el tema canvia a pitjor. Explica que “les lesions augmenten, sobretot en els jugadors no habituals. I sobretot es redueix el número de persones que ho gaudeixen. Un dia amb ciment o 15-30 dies amb sorra”. I no pot evitar agrair a l’organització el seu esforç. “Són molts grans. Estan quan les coses van bé i sobretot estan on toca quan venen mal dades”, conclou.
La principal motivació d’aquest projecte és la passió sociocultural de la gent a sortir i compartir els espais públics com les places dels barris. Per a l’Helena Ojeda, una de les promotores vinculada al Casal de Barri Prosperitat, és “una manera de les infinites que es poden imaginar per promoure el reconeixement mutu i, per tant, d’apostar per una convivència basada en els vincles afectius, la diversió i la confiança. Les dificultats en les condicions materials de vida s’afronten des de la consciència que, ajuntant-nos, tant podem transformar una plaça de ciment en una platja, com transformar les nostres condicions de vida.”
Més que un torneig de ‘vòleí’
El vòleíbol és un esport que permet treballar en grup. Per a Ojeda, “encara que es plantegi des del joc del torneig, l’entenem des d’una perspectiva de lleure, d’afició, tot fugint de lògiques elitistes sovint associades a l’activitat esportiva. I afegeix que “el balanç social que suposa la quantitat de persones compromeses i dedicant moltes hores a la dinamització de la plaça durant el mes de juliol no es paga amb diners. És pura riquesa i un valor que pot sortir molt car perdre”.

Aquests dies s’escolta ja entre el veïnat que caldrà tornar a seure a parlar per tornar a gaudir del Prospe Beach i celebrar el 21è aniversari dels tornejos l’any vinent. El passat dijous 2 de juliol es van reunir l’AVV de Prosperitat i el Casal de Joves del barri amb el nou equip de govern del districte de Nou Barris, on es va treure el tema del Prospe Beach, entre d’altres, perquè és una activitat que totes les entitats defensen per al barri. Irene Giménez, dinamitzadora del Casal de Joves explica que “per aquest any no tenia sentit córrer en posar sorra per a un dia. S’ha de fer amb tot el projecte. Veient les activitats de tot el mes”.
El futur és incert, però el barri és tossut
La Directa ha contactat amb la nova regidora del districte Janet Sanz (BEC), la qual explica que el Prospe Beach és un tema a treballar. “La voluntat és trobar solucions tècniques de cara al curs vinent. I això ho hem de fer a partir de les necessitats del projecte global”, respon Sanz.
El que el Prospe Beach mereix, en paraules d’Helena Ojeda, és “el reconeixement i respecte per part del Districte cap a una tasca comunitària de més de vint anys i també la transparència administrativa que fins ara no ha obtingut.”
Categories
Hubiera ido bien alguna fotografía de otras ediciones del Prope Beach con arena. Para acentuar el contraste…
M'agradaM'agrada
Hola Jaume!
A la segona foto del post es veu com era el Prospe Beach amb sorra. És del 2010. Salut
M'agradaM'agrada