El manifest del Dia Mundial del Circ 2019. Fet per Juanillo.

L’APCC demana que el manifest es llegeixi durants tots els actes de celebració del DMC
El manifest del Dia Mundial del Circ, titulat “El Circ està viu” reivindica el reconeixement del circ com un art i la dignificació de les condicions laborals dels professionals que s’hi dediquen. El text critica la manca d’interès dels responsables polítics per aquesta art escènica, i posa en valor les passes que s’han donat els últims anys, així com l’enorme tasca de transformació que duen a terme els diferents projectes de circ social existents actualment a Catalunya. L’autor del text és en Juanillo. Aquí us podeu descarregar el pdf amb el text del manifest.
Joan López, conegut com a Juanillo, ha estat l’encarregat enguany de redactar el Manifest del Dia Mundial del Circ, que es llegirà durant els actes de celebració que tindran lloc del 5 al 21 d’abril a tot Catalunya. Juanillo és artista i formador de circ de llarga trajectòria, és membre de l’equip de l’Ateneu Popular de 9Barris des dels seus inicis.
Potsles activittats de circ programades per DMC del 5 al 21 d’abril, la podeu consultar en línia aqui.
El Circ està viu
Els anys 90, l´ACC (Associació de Circ de Catalunya, precursora de l´APCC) juntament amb d’altres associacions de l´Estat, com que no sabíem que existia el Dia Mundial del Circ, vàrem decidir que el 8 de Novembre seria aquest dia. Un dia per ocupar les places i carrers i reivindicar que “EL CIRC ESTÀ VIU”.
Han passat uns quants anys i aquest lema segueix tan vigent i encara més que abans.
Les reivindicacions que hem fet any darrera any, han estat petits avenços aconseguits amb l´esforç, la constància i sobretot la passió que suposa dedicar-se a aquesta art.
Una disciplina, el circ, on sempre hem de “demostrar” sense esperar res dels estaments polítics. Això sí, quan polítics i polítiques vénen a les estrenes dels nostres espectacles de circ fan mans i mànigues per sortir a les fotografies a primera fila.
Mentrestant, seguim lluitant per la dignitat d´un art que des del principi de la humanitat ha portat tot tipus d´emocions i diferents maneres d´expressió, tot provocant rialles, emocions fortes, poesia i transgressió. tant de les lleis físiques i també com a expressió de llibertat.
Cada vegada més durant aquest anys hi ha més espectacles de circ, es programen en llocs on abans ni pensàvem, i tenen presència cada cop en més festivals, fires i programacions…, però del cert que encara queda molt camí….
Si, no us ho creureu, però EL CIRC NO ESTÀ RECONEGUT oficialment com un art específic.
No tenim ni un principi de legislació laboral específica, ni drets i les obligacions ens les posem cada dia nosaltres. Aprendre, crear, formar-se, suposa un llarg període de temps i per sobreviure hem de fer altres feines. I no ens inventem res, només cal anar França i veure el tracte que SI donen al circ i als artistes de circ.
Menys fotografies, menys vacil•lar “què maco és anar a veure espectacles de circ”, i que les persones que es dediquen a la política cultural es guanyin el sou i les prebendes, que paguem entre tots i totes, i que deixin d’utilitzar paraules buides sense sentit.
Només cal repassar totes les reivindicacions que companyes i companys han escrit en els manifests d’anteriors anys i que segueixen sent vigents.
Però voldria destacar un altre aspecte del gran treball que estan duent a terme moltes persones, que utilitzen el circ com una eina de transformació, amb els diferents projectes de circ social que s´escampen cada dia arreu del territori, sembrant llavors per crear una societat més justa en tots els àmbits. Sobretot en barris i pobles amb una forta desigualtat econòmica i social, creant interaccions amb les comunitats.
Si volguéssim parlar de tots aquests projecte podríem escriure un llibre enlloc d´un manifest!!
Ara, gaudim d’aquest dia, arranquem somriures, emocions i seguirem lluitant per un art que sota la simbòlica vela del circ arreplega la humanitat sense distincions. Seguirem compartint una vida diferent plena de passió.
SALUT I CIRC
Juanillo (Desastrosus Cirkus i formador de l´Ateneu Popular de 9 barris), per l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) amb motiu del Dia Mundial del Circ 2019.
Categories